Bandièra01 1180x150: Comuna de Tolosa

Opinion

Violéncia e religion

Alem Surre-Garcia

Alem Surre-Garcia

Cargat de lenga e cultura occitanas alprèp del Conselh Regional Miègjorn-Pirenèus de 1989 a 2006. Traductor, escrivan, poèta, assagista, autor dramatic, conferencièr o organisaire d'esveniments culturals.

Mai d’informacions
Los rescontres Convivéncia del 19 de novembre passat, s’an formalizat una etapa importanta dins l’amira d’una societat mai frairala entre los tres monoteismes, agotan pas la problematica. D’una part de çò qu’aqueles tres monoteismes nascuts entre Mediterranèa e Mar Roja, devon reconéisser non solament los diferents corrents que los traversan, mas tanben, en defòra d’elles, las autras expressions espiritualas, religiosas o filosoficas.
 
En general lo monde legisson pas o pauc los libres e los tèxtes, tenguts per sacrats, que son praquò a la basa del nòstre imaginum. Per i destriar noadament la part de violéncia que tenon alentorn d’un Dieu concebut coma Mèstre de la Venjança. Violéncia e venjança son, segon Adonís “las leis de la tribu transpausada a l’al-delai”[1]. Cal tornar legir l’ancian Testament, lo Deutoronòme o lo libre d’Isaîa per exemple per s’en persuadir “Car veja que ven lo Senhor, dins lo fuòc, en sòrta  qu’es en furor que tornarà sa colèra, e sas repotegadas en flamas de fuòc ...e totes  dispareisseràn, dins l’auragan”[2] Lo tresen dels monoteismes a pas res inventat en la matèria que tira sa violéncia (la lei mesopotamiana del talion per exemple) alencòp dels tèxtes precedents coma del seu environament tribal.  
 
Se lo Testament Novèl prepausa la figura evangelica cristica que supera la lei tribala (“L’Evangèli aportèt atal un pauc de caritat al mitan de las atrocitats de l’istòria”)[3], cal pas doblidar lo tèxte de l’Apocalipsi que nos menaça d’una violéncia extrèma, totala, e qu’inspira uèi los salafistas[4]. Los àngels i semenan la terror, menan la famina, escampan la sanc dels òmes, de las femnas e dels pichons, expausan los cadavres en plaça publica. Una violéncia sadica que la podem vèser als timpans de las nòstras glèisas coma aquela de Concas. Nos trapam aquì fòrça aluenhats de l’espiritualitat lausada per los quites libres “sacrats”.Lo Dieu misericordiós antropomorfizat se càmbia en mascle exterminaire. ”Se los crestians dobtavan un pauc de se, cometrián pas totes aqueles crimis” çò escriguèt lo teologian Castellion del temps de las guèrras dichas de religion[5].
 
La pulsion mascla de mòrt e la lei del mai fòrt se trapan divinizadas. Coma se los mascles  podián pas assumir d’espereles lor violéncia e ne fasisán portar la responsabilitat a Dieu, un Dieu assassin, incapable de mestresa. Aquì perqué cada fondamentalisme enebís tota possibilitat d’interpretar los tèxtes religioses. L’espiritualitat desapareis jos la capa del poder mascle. Sufís de considerar los dictators del sègle passat que se volián en deòra de tota religion (Estalin, Hitler, Franco, Pol Pot, eca…) per desirar que los tres monoteismes se purguessen de tota pulsion de mòrt, de tota vesion apocaliptica e de tota practica patriarcala!
 
Cossí sortir d’aquela carrièra bòrnha. Lo pretfach de Scherazad qu’èra de traire del mascle la pulsion mortinèla e de far d’aiceste un òme, demòra d’actualitat. Basta d’analizar la condicion femenina dins los tres monoteismes. ”Los òmes tenon autoritat sus las femnas pramor de la preferéncia que Dieu lor acordèt”[6]. Ne seriá doncas atal, e per l’eternitat, de la mitat del mond? De qué far l’òme de sa part femenina?
 
“Cal tornar considerar lo nòstre passat a partir d’una novèla concepcion del mond”, çò prepausa Adonís1. Cada òme ten lo drech a la libertat de consciéncia, al saber e a la coneissença. Li levar aquel drech, aquò’s li levar l’umanitat. La Convivéncia occitana ten sa fòrça de çò que pren en compte l’alteritat non solament aquela de l’Autre, mas tanben aquela al dintre de Se. Si que non cossí podriám fargar palancas …
 
[1]Adonís, Violence et Islam, entretien avec Hauria Abdelouahed, Seuil, 2015
[2]Ancian Testament, Isaïa-66, Revirada occitana de Larzac, 2013
[3]Paul Veyne citat in Sébastien Courtois, les Chrétiens d’Orient sur la route de la soie, la Table ronde, 2007
[4] Jean-Pierre Filiu, l’Apocalypse dans l’Islam, Fayard, 2008
[5] citat in Michel Servet de Vincent Schmid, Editions de Paris, 2008
[6]Coran, Sorata IV





Jornalet es possible gràcias al sosten economic e jornalistic dels legeires e benevòls. Se podètz sosténer en venent sòci dels Amics de Jornalet o de l’associacion ADÒC, contribuiretz a far un mèdia mai independent e de melhora qualitat.

Jornalet es possible gràcias al sosten economic e jornalistic dels legeires e benevòls. Se lo podètz sosténer en venent sòci dels Amics del Jornalet o de l'Associacion ADÒC, o tot simplament en fasent un don, atal contribuiretz a far un mèdia mai independent e de melhora qualitat.

Comentaris

Bernat MM Tarba Bigòrra
7.

A prepaus dera lista deths dictadors, jo i metariài tambès a Mussolini (que en Itàlia estant, totun s'aluenhèc dera glèisa romana), e sustot non i meti a Francisco Franco. Era majoria deths istoriador deth estat espanhòu consideren era dictadura franquista com un "nacional-catolicisme". Politicament èth que sabèc integrar ath son projet toteras valors deth diu tot poderós e castigador d'era biblia. E qu'èth, alavètz com cap deths crotzats e cronta aths "rojos y ateos", eths quate generaus com cavalièrs d'era apocalipse, e de nau, eths lenhèrs dera inquisicions. Un còp assegurat ath poder, que nomenèc eths abèsques, que metèc en mans d'era glèisa mès integrista tot eth ensenhament e eras escòlas, e qu'eths militars (era legion per ex.) participauen aras processions religiosas.

  • 0
  • 0
JC Dourdet
6.

Coma ditz un amija miá, qu'es pas las religions que son chaitivas, o marridas, en elas-mesmas, qu'es los umans (o los umans au nom de...).

  • 2
  • 0
Franc Bardòu
5.

#3 Segon vos, dins l'Islam — tal coma seriá majoritariament e egémonicament practicat ara — lo sol fach de criticar pòt èsser considerat coma d'apòstasia. Plan segur que nos cal aver un grand respècte, per los que, al perilh de lor vida, de còps, vòlon préner de camins bartassièrs e critics. Mas…

1) Non i a pas de practica unica de l'islam. Çò "majoritari" es çò que l'actualitat ne nos conta. E l'actualitat non parla que de çò que non va plan coma cal. Quora las causas son pasiblas, l'actualitat non a res de contar. Fa que d'islam pasible, jamai non se'n parla.

2) La plaça de las femnas non es pas jamai estada de las bonas, dins cap religion revelada o pas, en cap societat europèa coneguda. De còps que i a, un pauquet melhora, sus un punt o un autre. Pas mai. La plaça de las femnas val una lucha universala, globala, plan mai enlà que las soletas religions del Libre.

3) L'exterminacion d'un pòble non a pas besonh d'èsser fisica per èsser. De cotria amb los Amerindians, nosautres Occitans, ne sabèm un pauc la cançon…

  • 8
  • 1
Martelaire Midgard
4.

1# Triggered much?

  • 0
  • 0
Gerard Cairon Florentin d Albigés
3.

Tant val per vos , ASG, de parlar de "Violença e religion"que non pas d' "Occitània e d' "Oxitany"....
Osca , donc, per aquel article!
Per ieu, que soi pas brica especialista en religion ( finiguèri çaquelà clèrgon capolièr - deviai téner 12 ans- dins la glèisa de mon vilatjon), e que me soi plan aluendat de tot aquò dempuèi, doas causas simplas m'ajudan per me far una idèia:
- la plaça e lo tractament de las femnas- coma o avetz tant plan explicat , lo camin ( pres... o barrat )cap a l'egalitat dels sexes, e lo posicionament al regard de las minoritats sexualas.
- l'acceptacion, ribon ribaina, AL DINTRE D'AQUELAS RELIGIONS, de corrents critics, emai siaguen combatuts ideologicament pel corrent egémonic e per de corrents tradicionalistas fòrts.
Aquò's lo cas, me sembla, dins la glèisa catolica, dins las vielhas glèisas reformadas (luterianas, calvinistas, anglicanas ), dins la religion josiva.
Me sembla plan mai complicat, se que non impossible, dins las novèlas religions protestantas ( Tèstimònis de Jehòva, Evangélistes ...o que te sabi mai...), e dins l'Islam ( tal coma es majoritariament e egémonicament practicat ara) ont lo sol fach de criticar pòt èsser considerat coma d'apòstasia. E nos cal, me sembla, aver un grand respècte, per los que, al perilh de lor vida , de còps, vòlon préner de camins bartassièrs e critics.
Aquò dich, los Occitans que sèm, de tradicion majoritaria catolica, avèm pas lo de que d'èsser fièrs, al vist de l'istòria, de las conversions forçadas de pel monde entièr, de l'exterminacion dels pòbles amerindians, eca....

  • 1
  • 3

Escriu un comentari sus aqueste article