Bandièra01 1180x150: Comuna de Tolosa

Opinion

Los estereotipes an la pel dura... E dura de tròup (I)

Laurenç Revèst

Laurenç Revèst

Escrivan, traductor. Dialectològue, Doctor en lingüistica. President onorari dal Centre Cultural Occitan País Nissart e Alpenc.

Mai d’informacions
E me faguèt pensar que los estereotipes que pensan sus los occitans despí longtemps, via de dichas “promessas de gascon”, via d’expressions occitanas devenguas negativas en francés “gojat (occitan) > goujat (passat en francés dins lo sens de "persona mal educaia")” o encara coma lo sufix aumentatiu “-assa (occitan) > “-asse” (passat en francés) an muat ancuei sota de formas modernas. La publicitat principalament e los mèdias ne’n fan encara lor mel. Alora, quora cambiarà?

Pi la reflexion. Se al “sud” (de França s’entende) sèm tan fenhants, perqué los ancians aurian bastit tantas faissas en montanha sus de pendisses entiers de còlas? Luenh dals vilatges ancians o actuals. E perqué seriam fenhants? E mai generalament perqué seriam amb una etiqueta negativa pegaa al “sud”? 
Lo monde qu’an trabalhat dur lors faissas de pertot quitament dins de cantons perduts de las mendras còlas -aüra abandonaias- an testimoniat de lor duretat al trabalh.
 
Me fa pausar aquela question: los contactes desvolopats demenisson los estereotipes? Espero que si. Mas quora lièjo un article dal jornal chinés en linha Globaltimes.cn Stéréotypes. Comment les Chinois voient-ils les étrangers ? [Estereotips. Coma los chineses veson los estrangiers?] me dio qu’avèm encara d’òbra sus terra!
 
 
 


abonar los amics de Jornalet
 

Jornalet es possible gràcias al sosten economic e jornalistic dels legeires e benevòls. Se lo podètz sosténer en venent sòci dels Amics del Jornalet o de l'Associacion ADÒC, o tot simplament en fasent un don, atal contribuiretz a far un mèdia mai independent e de melhora qualitat.

Comentaris

Gin Fijac
3.

Autres estereotips, est occitan e oest occitan (escafat per lo costat basco) :

http://www.nicematin.com/detente/qui-gagne-le-match-des-meilleures-vacances-cote-dazur-ou-pays-basque-154458

  • 8
  • 0
E Passa Que T Ai Vist Lo Clapàs (Montpelhièr)
2.

Facia a" l'Autre" desconegut i-a grosso-modo doas familhas d'estereotips : l'estereotip per ignorança o malconeissènça (ex : Cossi vesèm los Chineses e vice-versà) e l'estereotip ideologic qu'es pas neutre o inoçent coma lo primièr. L'estereotip ideologic a una tòca precisa e foguèt fargat per quauqun qu'avia interès que s'espandiguèsse e venguèsse un "luòc comun". Per desmaquinar aquela mèna d'estereotip cal comprene "a qual aprofèita lo crimi".

Los estereotips desvalorizaires empegats sus tal o tal pòble colonizat servissan al colonizaire per justificar sa domènacion sus aquel pòble e mai que mai per qu'aquel pòble colonizat interiorize son "inferioritat" e doncas acepte sens biscar la domènacion de son "superior". E un còp que lo vençut a fach seuna aquela ierarquia ont èl es l'inferior, lo superior a quita pus gaire mestièr de l'aclapar fisicament per que demòre a sa plaça de dominat. Es la fonccion essenciala de l'ideologia racista, (primordiala dins totas las colonizacions) : ajudar a perenejar e mantener la sotmession de tal o tal grop uman qu' òm a vençut. L'inferiorisat qu'a interiorizat qu'èra inferior participa automaticament e volontariament a la seuna inferiorisacion. Es çò que se sona l'alienacion. Atal emmascat, tira contra son pròpi camp.

Fabricats a la debuta per las elitas intellectualas, aqueles estereotips s'espandissan a cha pauc dins la populacion ont vènan d'évidèncias, de luòcs comuns. E lo mond fenissan per veire la realitat tras aquelas lunètas de luòcs comuns venguts "tradicionals".

Dins l'airal francès los estereotips contra los occitan son "tradicionalament" los mai poderoses. L'accent lo mai trufat e esgaunhat, l'accent que fai trumassa, que fai estabosit, es pas l'accent breton, cors, elsassian, savoiard, picard, o flamenc. Es l'accent occitan. Pas cap d'azard dins aquò : òm rebaissa e subrebaissa çò que vos sembla lo mai dangeiros per vos. L'annexion dels païses occitans, de l'edat mejana fins al sègle 19 faguèt que la mai granda menaça per l'egemonia dau francès en França èra la lènga occitana, Un dels primièrs barratges contra aquel perilh occitan foguèt L'Edicte de Villers-Cotterêts. Sufiguèt pas, vist que 300 ans aprèp (al sègle 19) i-avia totjorn en França mai de locutors d'occitan que de francès. L'occitan represèntava doncas la concurència la mai seriosa per la lènga francèsa. Cal pas cercar mai luènh l'origina e la necessitat de l'espandiment de totis aqueles estereotips negatius sul pòble dau Miegjorn.

Per escapar a l'estereotip negatiu (quin que siague) existissan dos biais.
Lo primièr es de desmaquinar l'estereotip en comprenent quina es l'intencion amagada, lo manipòli, que se nisa dedins. En clar "a qual aprofèita lo crimi". Biais sanitos e desliuraire qu'a lo doble avantatge d'i far veire clar e de vos restaurar la dignitat. Es çò que foguèt per maites miegjornals lo moviment occitan dins las annadas setantas : desaliènava e levava la vergonha.

Lo segond biais es la consequència e l'agandiment logic de l'aliènacion. Pas la pèna de comprene d'ont venan aqueles estereotips qu' òm a interiorizats e amb los quals òm es d'acòrdi. Sufis per i escapar de se mudar en quauqun a qual s'aplica pas l' estereotip. Es çò que sòni" l'Efièch Michael Jackson" : me fasètz cagar de longa perque soi un nègre ? E ben me vau far operar per quitar d'ésser un nègre e per devenir un blanc !" Transposat per lo "méridional" lambdà aquò balha :" los miegjornals son d'estabosits, d'andòlfis ? E ben vau escafar mon accent occitan, vau parlar ponchut coma lo mond plan, vendrai un aparisenquit, e coma aquò l'estereotip desvalorizaire e negatiu s'aplicarà pas mai a ieu." Es aquel biais qu'es estat causit per la grandassa majoritat dels occitans. L'alienacion parisenca a fach miranda.









  • 18
  • 0
Lo raiòu Cevenas
1.

Savètz coma son los cevenòus ? Mesfisents amai clanics, envejós amai jalós. Pas totes, de segur. Mès la mentalitat clina mai devèrs aquò dinc son ensems. E quand ausissètz parlar de "Cevenas, tèrra d'acuèlh", vos ne'n fisessiatz pas ! "Tèrra de refugi" despièi bèl briu : aquí òi ! Mès d'acuèlh ? Pas gaire, pechaire. Amai faguetz l'esfòrç de venir "un dau País", obtendretz mai de respèct se lai avètz d'originas emb d'una bòna pausicion dinc la societat. Savètz que pòdon vos rebecar, emb d'un tòn brave saique, après 20 annadas de vida au País : "Alors, le suisse, qu'est-ce qu'il raconte ?" Parle encara dinc la generalitat.

Siái pas sol d'o pensar : es un cevenòu despièi de generacions e restent au País que vos o ditz. En mai d'aquò, save d'amics provençaus joines, de retirats bretons, de bèlgas joines, de tolosans e de landés de 40 a 60 ans, de shtimis mai que vos diràn : "Son durs lo monde aicí. Duèi te saludan, te tòcan la man. Aitanben deman, te coneisson pas pus !"
E ben, òi. Intretz pas sol dinc un cafè, se sètz pas dau País : podètz èstre segur que vos espincharàn coma se aviáun vist s'acampar una còla de gendarmas o un fachinièr.
Pòde afortir que de monde enstallats despièi 15 a 20 ans decidiguèron de s'enanar un bèl jorn per encausa d'aquela mentalitat e de vendre lur comèrci, per esemple, o lur estau.

Per quant als "borruts", es a dire los "babas" o "hippies", e als "bobos", la generacion que ven plantar cavilha au País penecan per se faire acceptar per la generacion precedenta de "babas" e "bobos".
Tot aquò d'aquí es benlèu la consequença d'una vida en microcòsmes replegats, territòris mai o mens oblidats per la Republica onte demòran solament los qu'an pas ausat lur vida emb dals que n'an volgut chanjar. Recentament, aguère de ressòns gaireben parièrs per ce qu'es de Bretanha. Adonc, de qué ne'n pensar ?
Pasmens, se pòt dire que i a de monde que fan tot per entreténer los estereotipes lurs.

  • 13
  • 5

Escriu un comentari sus aqueste article